7.png

Yhdistys

Raskaudenaikaisen menetyksen kokeneet Tähti ry on vuonna 2022 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on tarjota tietoa ja tukea raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille ja heidän läheisilleen.

Tähti ry:tä pyörittää kourallinen aktiiveja. Yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat kaikki omakohtaisesti kokeneet raskaudenaikaisen menetyksen.

Tähti ry syntyi tarpeesta jakaa tietoa tästä melko vaietusta aiheesta ja varmistaa, että kukaan, joka kohtaa tällaisen menetyksen ei olisi asian kanssa yksin.

Löydät yhdistyksen esitteen klikkaamalla tästä.
Esitettä saa käyttää ja jakaa vapaasti.

Tähti ry:n hallitus (2024-25)

Emmi Oksanen, puheenjohtaja

Henni Kervinen
Noora Kotkamaa
Mari Kuitunen
Iida Lakalehto
Roosa Nieminen
Katja Pääkkönen
Marjo Reponen

Varajäsenet:
Piia-
Maria Aho
Henna Valkama

Kohderyhmämme

Yhdistyksemme on sinulle, joka olet kokenut raskaudenaikaisen menetyksen tai menetyksiä.

Tällä tarkoitamme kaikkia tilanteita, joissa alkanut raskaus ei pääty elävän lapsen syntymään: näitä ovat esimerkiksi kemiallinen raskaus, tuulimunaraskaus, keskenmeno, kohtukuolema ja lääketieteellisistä syistä tehty raskaudenkeskeytys (sikiön vakavan rakenne- tai kromosomipoikkeavuuden tai odottajaan liittyvien terveyssyiden vuoksi tehty raskaudenkeskeytys). Myös vastasyntyneen vauvansa menettäneet kuuluvat kohderyhmäämme.

Yhdistyksemme on myös sinulle, joka koet saavasi yhdistyksestämme apua muussa tapauksessa, esimerkiksi jos:

• Olet tehnyt raskaudenkeskeytyksen muusta syystä, mutta koet sen itsellesi menetyksenä.

• Olet parhaillaan raskaana ja uhkana on sikiön kuolema raskauden aikana tai on todennäköistä, että vauvallasi alkaa saattohoito syntymän jälkeen
    (tilanteet, joissa sikiöllä on todettu esimerkiksi vaikea rakennepoikkeama tai kromosomipoikkeama).

• Läheisesi tai puolisosi on kokenut raskaudenaikaisen tai vastasyntyneen menetyksen.

• Sinua kiinnostaa olla mukana yhdistyksessämme ja tukea toimintaamme.

Missiomme

Tähti ry:n tavoitteena on parantaa raskaudenaikaisen menetyksen kokeneiden asemaa sekä kasvattaa tietoisuutta ja ymmärrystä tilanteista, joissa raskaus ei päätykään toivotulla tavalla.

Yhdistyksemme tukee molempia vanhempia ja heidän läheisiään surun kaikissa vaiheissa aina alun järkytyksestä menetyksen käsittelyyn asti. Seisomme kaikkien raskaudenaikaisen menetyksen kokeneiden rinnalla riippumatta siitä, missä vaiheessa menetys on tapahtunut.

Haluamme myös luoda menetyksen kokeneille toivoa tulevaan ja auttaa heitä tulemaan sinuiksi kokemuksen kanssa.

Arvomme

Yksilöllisen kokemuksen kunnioitus

Jokaisen menetys nähdään yksilöllisenä kokemuksena, eikä kenenkään surua ja menetystä arvoteta. Jokainen määrittelee itse, kokeeko menettäneensä vauvan tai lapsen vai haluaako puhuttavan esimerkiksi keskeytyneestä raskaudesta.

Lempeys

Kohtaamme menetyksen kokeneet ja erilaiset tavat surra arvokkaasti, myötätuntoisesti ja lempeästi riippumatta siitä, missä vaiheessa menetys on tapahtunut. Huomioimme tilanteiden ja menetysten erilaisuuden ja moninaisuuden.

Yhdenvertaisuus

Kaikkia yhdistyksen jäseniä kohdellaan yhdenvertaisesti iästä, elämäntilanteesta, perhetilanteesta, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, etnisyydestä ja uskonnosta riippumatta. Yhdistyksessä suhtaudutaan kunnioittavasti ja tuomitsematta myös heitä kohtaan, jotka ovat valinneet raskaudenkeskeytyksen muista kuin geneettisistä syistä ja näemme oikeuden aborttiin tärkeänä ihmisoikeutena.