Tuulimunaraskaus

Tuulimunaraskaus tarkoittaa sitä, että hedelmöittynyt munasolu kehittää kohtuun istukan ja sikiökalvot, mutta ei sikiötä. Raskaushormonia kuitenkin kehittyy ja raskaustesti näyttää positiivista. Myös raskausoireet ovat mahdollisia.

Tuulimunaraskaus ei voi muuttua normaaliksi raskaudeksi eikä tilanteeseen ole mitään hoitoa tai lääkettä. On arvioitu, että suurin osa (noin 50–75 %) raskauden 1. kolmanneksella tapahtuvista keskenmenoista johtuu tuulimunaraskaudesta.

Keskeytyminen

Yleensä tuulimunaraskaus keskeytyy itsestään noin 8.–12. raskausviikolla. Tällöin kohtu alkaa tyhjentyä itsestään ja odottava äiti huomaa asian alkavana verenvuotona. Jos kohtu ei tyhjene itsestään, tarvitaan lääkkeellistä tyhjennystä ja joskus kohdun kaavinta.

Syyt

Tuulimunaraskauksien tarkkaa syytä ei tiedetä. Todennäköisesti ne johtuvat siitä, että hedelmöittyneessä munasolussa on niin vakava vika, ettei elämän edellytyksiä ole. Tuulimunaraskauden aiheuttaa jonkinlainen häiriö, joka voi olla peräisin munasolusta, siittiöstä tai joka voi tapahtua hedelmöityksessä.

Eri lähteissä mainitut syyt ovat osin päällekkäisiä: kehityshäiriö sukusolujen yhtymisen alkuvaiheessa, viallinen munasolu (jollaisia on jokaisella naisella ja sellaisen hedelmöittyminen on huonoa onnea) tai naisen ja miehen kromosomien yhteensopimattomuus. Yleisimpänä syynä tuulimunaraskauksille mainitaan kromosomipoikkeavuudet.

Tuulimunaraskauden jälkeen saa yrittää uudelleen raskautumista. Nykytiedon mukaan keskeytyneen raskauden jälkeen uuden raskauden yritystä voi yleensä jatkaa saman tien. Yhden tuulimunaraskauden jälkeen on hyvä todennäköisyys, että seuraava raskaus etenee toivotulla tavalla. Kolmen tai useamman tuulimunaraskauden tai keskenmenon jälkeen on syytä tutkia tarkemmin, löytyykö jokin selittävä tekijä sille, että raskaudet eivät jatku normaalisti. Tätä voidaan selvittää esimerkiksi geeni- ja kromosomitutkimuksilla. Aina toistuvienkaan tuulimunaraskauksien syitä ei pystytä selvittämään.

Mistä sitten tulee tuo hassu termi tuulimuna? Siitäkään ei ole selvyyttä. Kielitoimiston mukaan se on käännös saksan sanoista Blasenmole tai Windei, mutta ei ole tietoa mitä kautta tai milloin sana on Suomeen tullut. Windei on puolestaan käännöslaina latinankielisestä ilmauksesta ōva zephyria (zephyria viittaa todennäköisesti joko tuulenhenkäykseen tai länsituuleen). Tuulimunien ajateltiin olevan tuulen hedelmöittämiä.

Lähteet: Loimusalo ja Itkonen: Kohdunulkoinen raskaus - systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Käypä hoito, Terveyskirjasto