Vastasyntyneen
menetys

Suomessa lapsikuolleisuus on pienimpiä maailmassa. Joskus vauva kuitenkin kuolee joko synnytyksessä tai pian sen jälkeen.

Vastasyntyneiden kuolemien taustalla saattaa olla moninaisia syitä. Niitä voivat olla esimerkiksi keskosuus eli lapsen ennenaikainen syntymä, synnynnäiset sairaudet tai rakennepoikkeamat, kätkytkuolema tai erilaiset synnytyskomplikaatiot ja tulehdukset.

Lapsen kehityshäiriöt

Joskus vanhemmat saattavat saada jo raskausaikana esimerkiksi ultraäänitutkimuksessa tiedon, että lapsella on vakava rakennepoikkeama, kromosomipoikkeama tai muu kehityshäiriö ja että hän menehtyy luultavasti suhteellisen pian syntymän jälkeen. Mikäli vanhemmat päättävät jatkaa raskautta, lasta voidaan saattohoitaa syntymän jälkeen sairaalassa.

Kätkytkuolema

Kätkytkuolemaksi taas kutsutaan alle yksivuotiaan lapsen äkillistä kuolemaa, jolle ei löydetä selitystä kuolinympäristön tai ruumiinavauksen perusteella. Kätkytkuolemia esiintyy eniten, kun vauva on 2-4 kuukauden iässä ja 80% kätkytkuolemista tapahtuu lapsen ensimmäisten kuuden elinkuukauden aikana. Kätkytkuolemille ei ole löytynyt selkeitä syitä, mutta yksi vaikuttava riskitekijä saattaa olla lapsen nukuttaminen vatsallaan. Kätkytkuolemien määrä onkin vähentynyt, kun terveydenhuollossa on alettu suosittaa vauvojen nukuttamista selällään. Myös lapsen obstruktiivinen uniapnea saattaa tutkimusten mukaan olla yksi kätkytkuoleman riskitekijä.

Kuolinsyyn selvittäminen

Joskus syntymättömän tai vastasyntyneen lapsen kuolemaan ei löydetä syytä. Kuolinsyyn selvittämiseksi lapselle voidaan tehdä ruumiinavaus ja tämän perimää voidaan tutkia, jolloin pyritään havaitsemaan esimerkiksi mahdollisia rakennepoikkeamia tai perinnöllisiä sairauksia. Tutkimustuloksista on usein hyötyä myös seuraavan raskauden suunnittelussa.

Vastasyntyneen lapsen menettäminen on vanhemmille valtavan surullinen ja järkyttävä kokemus. On tärkeää, että vanhemmat saavat tilanteessa tukea psyykkiseen toipumiseen ja että heille tarjotaan tukitoimenpiteitä mahdollisissa tulevissa raskauksissa.

Duodecim, TYKS