Lisää tietoa ja tukea

Tälle sivulle olemme keränneet listan raskaudenaikaisiin menetyksiin liittyvistä tietolähteistä ja tukea tarjoavista palveluista. Löydät lisätietoa ja -tukea alta teemoittain.

YHDISTYKSET, JÄRJESTÖT JA MUUT TUKIPALVELUT:

Simpukka ry

• Lapsettomien yhdistys Simpukka ry on tahattoman lapsettomuuden asiantuntijaorganisaatio ja tarjoaa vertaistukea tahattoman lapsettomuuden kokemukseen.

• Tietoa keskenmenoista.

• Odotus muuttui menetykseksi – Keskenmeno-opas lapsettomuuden kokeneille

Käpy Lapsikuolemaperheet ry

• Käpy ry tarjoaa valtakunnallista vertaistukea lapsen kuoleman kokeneille perheille. Kaikki lapsensa menettäneet voivat olla yhteydessä meihin. Vertaistukea on saatavilla ensisijaisesti vanhemmille ja perheille, joiden lapsi on kuollut raskauden myöhäisessä vaiheessa, vauvana, lapsuudessa, nuorena tai nuorena aikuisena.

Myöhäinen keskenmeno -nettisivusto

• Tietoa myöhäisen keskenmenon kokeneille. Sivuston on perustanut myöhäisen keskenmenon kokenut äiti.

Kohtukuolema-nettisivusto

•  Tietoa ja tukea kohtukuoleman kokeneille. Sivuston ovat perustaneet kohtukuoleman kokeneet äidit.

Fertiment
www.fertiment.fi

• Maksullista mentorointitukea keskenmenon kokeneille tai keskenmenoa jännittäville henkilöille. Mentorointi tapahtuu puhelinpalveluna. Internet-sivuilla on hyvä blogi, jossa kirjoituksia aiheeseen liittyen (https://fertiment.fi/blogi/).

Terapiatalo Tunnetila

• Tarjoaa maksullista psykoterapiapalvelua elämän eri vaiheisiin. Erityisosaamisena lapsitoiveeseen, raskautumiseen, synnytykseen ja vanhemmuuteen liittyvät teemat. Erikoistumisaiheena perinataalimenetykset ja niiden kohtaaminen.

Keskenmenovertaistuki (Instagramissa @keskenmenovertaistuki)

• Keskenmenoklubin perustaja Laura Laitasalo tarjoaa keskenmenon kokeneille maksullista vertaistuellista keskusteluapua etäyhteydellä. Instagram-tililtä löytyy lisätietoa.

Englanniksi / Websites, Charities and Other Support Services in English:

The worst girl gang ever -yhteisö

• Raskaudenaikaisiin menetyksiin ja vauvaikäisen lapsen menetyksiin keskittyvä nettisivusto. Myös samanniminen selviytymisopaskirja (ks. Kirjat).

Tommy’s

• Isobritannialainen hyväntekeväisyysjärjestö, jonka tavoitteena on pelastaa vauvojen henkiä niin raskauden aikana kuin sen jälkeen. Järjestö rahoittaa tähän liittyvää tutkimusta ja tarjoaa tukea perheille raskauteen ja raskaudenaikaisen menetyksen jälkeen.

The Miscarriage Association

• Isobritannialainen järjestö keskenmenon kokeneille.

Sands, Stillbirth & Neonatal Death Charity

• Isobritannialainen hyväntekeväisyysjärjestö kohtukuoleman ja vastasyntyneen lapsen menetyksen kokeneille (Neonatal death = kuolema neljän ensimmäisen elinviikon aikana).
    Sands-opas + puhelinsovellus.

Saying Goodbye
Tietoa, neuvoja ja vertaistukea niille, jotka ovat menettäneet lapsensa missä tahansa raskauden vaiheessa, syntymässä tai vauvaiässä.
Perustajan Instagram-tili: @zoeadelle

TFMR Mamas

• TFMR (Termination for Medical/Maternal Health Reasons): Raskauden keskeytys lääketieteellisistä syistä. Ilmaisia ​​kuukausittaisia ​​tukiryhmiä, maksullisia viikoittaisia ​​tukiryhmiä ja yksityisiä Facebook-tukiryhmiä, podcast.

Sisters in Loss

• Yhteisö keskenmenon kokeneille, vauvansa menettäneille ja lapsettomuutta kokeneille. Suunnattu erityisesti tummaihoisille naisille. Myös podcast.

Miscarriage Hope Desk

• Postituslista keskenmenon kokeneille; tilaajat saavat säännöllisesti listan erilaisista keskenmenotutkimuksista, podcast, vertaistukitarinoita ja maksullisia kursseja.

PODCAST JA RADIO:

Kätilön kahvitunti -podcast, K2J10: Keskenmeno ja kohtukuolema https://open.spotify.com/episode/3yYPekF5EnhrzyIUpgEu1L

• Kahden kätilön pitämän podcastin keskenmenosta ja kohtukuolemasta kertova jakso.

Aamukahvilla, jakso 50: Keskenmeno

• Podcastin Keskenmeno-jaksossa podcastin päähenkilö Henriikka kertoo keskenmenotarinansa. Jaksossa vierailee myös Keskenmenoklubin perustaja Laura Laitasalo, joka puhuu kahdesta myöhäisestä keskenmenostaan.

Kierron verran toivoa -podcast

• Podcast käsittelee tahatonta lapsettomuutta ja siihen liittyviä tunteita, syitä ja elämänvaiheita sekä tarinoita. Osassa jaksoissa mukana asiantuntijahaastatteluja.

• Johannan tarina - Kohdunulkoinen raskaus, keskenmeno ja IVF-hoito (1. kausi, 5. jakso)

• Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Merja Tuomi-Nikula - Kuukautiskierron ABC, raskauden alkaminen ja kompikaatiot (1. kausi, 11. jakso)

• Pauliinan tarina - Miten selviytyä useista keskenmenoista? (2. kausi, 6. jakso)

Kasvuvaraa, jakso 5: Keskenmeno - Surua ja pettymystä

• Jaksossa lapsettomuudesta kärsinyt pari avaa omia käsittelytapojaan ja tunteitaan, joita keskenmeno aiheutti.

Bisnestä & bebejä, jakso 2: Lapsettomuushoidot ja keskenmeno

• Podcast äitiydestä ja yrittäjyydestä, jonka jaksossa toinen juontaja, Ani Frei, kertoo keskenmenotarinansa.

Kaksplus, jakso 2: Keskenmeno: Miksi asiasta puhutaan edelleen niin vähän?

• Kaksplussan sisällöntuottaja Maria Mäkituomas ja gynekologi Tuulia Tikka keskustelevat keskenmenoihin liittyvistä kysymyksistä.

Psykopodiaa, jakso 71: Keskenmeno. https://open.spotify.com/episode/0WGKN9FkWMvKIYG1nD9OwC

• Psykologi Nina Lyytisen podcastin vieraina ovat psykologit Riikka Airo ja Maiju Tokola. Jakso käsittelee keskenmenon psyykkistä kokemusta.

• Sopii erityisen hyvin keskenmenon kokeneiden läheisille.

Naisasiatoimisto Kaartamo & Tapanainen -podcast, jakso ”Keskenmenot ovat yleisiä, mutta niistä ei puhuta”.

• Jaksossa keskustellaan kirjailija ja konsultti Eveliina Niemisen kanssa kuinka puhua keskenmenoista.

Hei baby -podcast, jakso 3: Kohtukuolema

• Kahden somevaikuttajan raskaus- ja vauva-aiheisen podcastin jaksossa vierailija Tia jakaa kokemuksensa kohtukuolemasta ja siitä, miten käsitellä lapsen menetystä.

Yes girl -podcast, jakso 60: Toiveissa lapsi

• Jaksossa puhutaan lapsettomuudesta, keskenmenoista ja IVF-hoidoista, vieraina Ani Frei ja Laura Laitasalo.

Karoliina Luodon haastattelu, Yle Areena.

• Karoliina Luoto koki myöhäisen keskenmenon ja joutui synnyttämään lapsen, jolla ei ollut mahdollisuutta eloonjäämiseen. Nyt hän haluaa auttaa muita ymmärtämään miltä lapsen menettäminen tuntuu.

Elämän kuperkeikat -podcast

• Synnytyksessä lapsensa menettäneen Kadrin podcast. Kaksi jaksoa raskauden-/synnytyksenaikaisesta menetyksestä, kaksi jaksoa elävän lapsen menetyksestä.

Siitä on vaikea puhua -podcast, jakso 9: Arkipäiväinen asia

• Henkilö kertoo kokemuksestaan tahattomasta lapsettomuudesta sekä keskenmenoista.

Siitä on vaikea puhua -podcast, jakso 24: Tyhjä syli

• Henkilö kertoo kokemuksestaan raskauden keskeyttämisestä lääketieteellisten syiden vuoksi.

Englanniksi / Podcasts in English:

Miscarriage Hope Desk Podcast

• Laura Bauderin isännöimä englanninkielinen podcast, joka käsittelee tosielämän tarinoita keskenmenon kokeneista. Jaksoihin sisältyy myös asiantuntijahaastatteluja hedelmällisyyden ja toistuvan raskaudenaikaisen menetyksen tiimoilta.

Griefcast-podcast

• Palkittu podcast yleisesti surusta ja läheisen menetyksestä

• Jaksoja, joissa käsitellään raskaudenaikaista menetystä:

Jakso #19 Lou Conran. Vieras kertoo kokemastaan raskaudenaikaisesta menetyksestä toisella kolmanneksella.
Jakso #39 Sara Barron. Vieras kertoo hedelmöityshoidoistaan ja kokemastaan keskenmenosta.
Jakso #67 Anna Whitehouse (Mother Pukka). Vieras kertoo viidestä keskenmenostaan.
Jakso #87 Jayson Greene. Vieras kertoo 2-vuotiaana menehtyneestä lapsestaan.
Jakso #93 Zoe Clark-Coates. Vieras puhuu useista raskaudenaikaisista menetyksistään ja perustamastaan hyväntekeväisyysjärjestöstä Saying Goodbye.
Jakso #113 Garret Millerick. Vieras kertoo keskenmenosta (kohdunulkoinen raskaus), jonka koki vaimonsa kanssa.
Jakso #116 Sarah Brown. Vieras kertoo pian syntymän jälkeen kuolleesta lapsestaan.
Jakso #118 Amanda Palmer. Vieras kertoo muiden menetystensä lisäksi kokemastaan keskenmenosta.
Jakso #132 Genelle Aldred. Vieras kertoo nuorena kokemastaan kohtukuolemasta.
Jakso #141 Geoff Norcott. Vieras kertoo mm. raskaudenaikaisesta menetyksestä, jonka koki vaimonsa kanssa raskausviikolla 34.

Katherine Ryan: Telling everybody everything podcast, jakso Pregnancy Loss

• Podcastin juontaja kertoo omasta keskenmenokokemuksestaan.

I weigh with Jameela Jamil -podcast, jakso Katherine Ryan

• Katherine Ryan vierailee jaksossa ja kertoo keskenmenokokemuksestaan.

Time to Talk TFMR -podcast

• Podcast, joka pureutuu lääketieteellisistä syistä tehtyihin raskaudenkeskeytyksiin eri näkökulmista, vieraina menetyksen kokeneita ja asiantuntijoita.

TFMR Mamas

• Vertaistuellinen podcast niille, jotka ovat kokeneet raskaudenkeskeytyksen lääketieteellisistä syistä.

@Keskenmenoklubi

• Kaksi myöhäistä keskenmenoa kokeneen Laura Laitasalon Instagram-tili, missä hän käsittelee keskenmenoihin liittyviä aiheita ja tarjoaa muille menetyksen kokeneille vertaistukea.

@Tyks Naistenklinikka

•  Julkaisi syksyllä 2022 tarinoihinsa tietoa abortista (sisältäen myös geneettisen raskaudenkeskeytyksen) sekä keskenmenoista, löytyvät tilin kohokohdista.

@Psykologi Paavilainen

• Psykoterapeutti Mirka Paavilainen käsittelee julkaisuissaan lapsettomuutta ja jonkin verran myös raskaudenaikaisia menetyksiä traumaattisen kriisin näkökulmasta.

@Raskaudenaikainen menetys

• Useita raskaudenaikaisia menetyksiä kokeneen äidin vertaistuellinen tili tarjoaa tietoa ja tukea raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille.

Englanniksi / Instagram Accounts in English:

@Mamas Matter Here

• Myöhäisen keskenmenon kokeneen Ayakon vertaistukitili raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille. Myös vertaistuellista keskusteluapua englanniksi.

@Recurrent Loss Psychologist

• Toistuvia keskenmenoja ja geneettisen raskaudenkeskeytyksen kokeneen Nicin vertaistukitili raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille. Sisältöä myös PAL-aiheesta (pregnancy after loss, menetyksen jälkeinen raskaus).

@TFMR Mamas

• Tukea ja tietoa lääketieteellisistä syistä tehdyn raskaudenkeskeytyksen kokeneille

@Zoeadelle

•  Kirjailija ja tv-/podcast-juontajan tili surusta liittyen raskaudenaikaisiin menetyksiin.

Keskenmeno Facebook-ryhmä

• Suljettu, aktiivinen ryhmä keskenmenon kokeneille.

Odotan sinua <3 Facebook-ryhmä

• Suljettu, varsin epäaktiivinen ryhmä keskenmenon kokeneille ja keskenmenon jälkeistä raskautta läpi eläville. Tänne ei siis kannata liittyä, mikäli raskausuutiset tuottavat ahdistusta. Erinomainen paikka puolestaan silloin, kun odotat sateenkaarivauvaa.

Kohtuenkeli Facebook-ryhmä

• Suljettu keskusteluryhmä, joka on tarkoitettu rv 20+ jälkeen kohtukuoleman, myöhäisen keskenmenon, sekä raskaudenkeskeytyksen lääketieteellisten syiden vuoksi kokeneille äideille.

Enkelilapsen Äiti Facebook-ryhmä

• Suljettu keskusteluryhmä keskenmenon, kohtukuoleman tai kätkytkuoleman kokeneille tai lapsensa syystä tai toisesta ennemmin tai myöhemmin menettäneille äideille.

Enkelinkosketus Facebook-ryhmä

•  Suljettu keskusteluryhmä raskaudenkeskeytyksen lääketieteellisten syiden vuoksi kokeneille sekä heille, joilla se on mahdollisesti edessä.

• "Enkelinkosketus.net" -keskustelufoorumi ei ole enää toiminnassa, vaan tämä Facebook-ryhmä toimii nykyään sen tilalla.

Raskauden keskeytyksen kokeet Facebook-ryhmä

• Suljettu, melko hiljainen keskusteluryhmä raskaudenkeskeytyksen (sekä lääketieteellisistä että muista syistä) kokeneille.

Englanniksi / Facebook Groups in English:

Termination of Pregnancy for Medical Reasons https://www.facebook.com/groups/TFMRgroup

• Suljettu englanninkielinen vertaistukiryhmä geneettisen raskaudenkeskeytyksen kokeneille

Recurrent Miscarriage / Multiple Miscarriage Support

• Suljettu ryhmä toistuvia keskenmenoja kokeneille.

FOORUMI:

Vau.fi-foorumi
Keskustelufoorumi, jossa voi keskustella anonyymina nimimerkin takaa. Menetyksen kokeneille on omia keskusteluketjuja. Mahdollista liittyä myös suljettuun keskusteluryhmään.

KIRJAT:

Anna Elina Isoaro ja Mira Mallius: Sinä yönä tuli talvi (WSOY, 2021)

• Raskaudenaikaisesta menetyksestä kertova lastenkirja, sekä kirjailija että kuvittaja ovat kokeneet itse raskaudenaikaisen menetyksen

Anna Elina Isoaro: Tämänilmaiset (Aviador, 2019)

• Raskaudenaikaisesta menetyksestä kertova runokokoelma, runoilija on itse kokenut raskaudenaikaisen menetyksen

Eve Hietamies: Puolinainen (Otava, 2011)

• Fiktiivinen, mutta omiin kokemuksiin perustuva tarina toistuvista keskenmenoista.

Minja Koskela: Äidiksi tuleminen (Into Kustannus, 2021)

• Kirja äitiydestä, jossa kirjoittaja käsittelee myös omaa keskenmenokokemustaan sekä sen vaikutusta seuraavaan raskauteensa.

Iina Sofia: Pieni enkelini - Erään äidin aborttitarina (Books on Demand, 2022)

• E-kirja, jossa lääketieteellisistä syistä tehdyn raskaudenkeskeytyksen kokenut äiti kertoo tarinansa.

Juha Itkonen: Ihmettä kaikki (Otava, 2018)

• Suositun kirjailijan omakohtaisiin kokemuksiin perustuva romaani perheestä, jonka vanhempien kolmas raskaus päättyy menetykseen toisella raskauskolmanneksella.

Englanniksi / Books in English:

Bex Gunn & Laura Buckingham: The Worst Girl Gang ever - A Practical and Emotional Handbook for Miscarriage and Baby Loss

• Opas toipumiseen ja surun käsittelyyn raskaudenaikaisen menetyksen kokeneille.

Zoë Clark-Coates: The Baby Loss Guide

• Useita raskaudenaikaisia menetyksiä kokeneen brittiläisen suruasiantuntija Zoë Clark-Coatesin englanninkielinen kirja, joka tarjoaa tukea ja käytännön vinkkejä raskaudenaikaisesta menetyksestä toipumiseen. Kirjoittaja onulkaissut myös muutaman muun kirjan aiheeseen liittyen.

Cariad Lloyd: You Are Not Alone

• Griefcast-podcastin vetäjän kirjoittama kirja surusta. Hauska, lämmin ja empaattinen ote aiheeseen.

PUOLISOLLE:

Huomaathan, että kaikki yhdistyksemme toiminta ja myös aiemmin mainitut tieto- ja tukilähteet on tarkoitettu kaikille vanhemmille. Koska ei-raskaana olevan vanhemman rooli on kuitenkin väistämättä osin erilainen, olemme keränneet alle erityisesti heille suunnattuja lähteitä.

Kolme käännekohtaa -podcast, jakso 21. Ernest Lawson

• Jakson vieras kertoo vaimonsa kanssa kokemastaan keskenmenosta kohdasta 48:34 eteenpäin.

Lakko: Todella raskaat menetykset. Youtube-video.

• Tubettaja Lakko eli Eric Savolainen kertoo videolla kahdesta raskaudenaikaisesta menetyksestä, jotka koki vaimonsa kanssa.

Nelli Pellinen: Isien kokemuksia kohtukuolemasta. Opinnäytetyö, 2015.

Kolumni, Yle: Heikki Soini: Keskenmeno oli elämäni nöyryyttävin kokemus.

Lehtiartikkeli, Kotimaa: Kohtuun kuollut vauva on lapsi jota surraan. https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kohtuun-kuollut-vauva-on-lapsi-jota-surraan/

Lehtiartikkeli, KaksPlus: Vauvan kohtukuoleman kokenut isä: “Haudalla pyydän pojalta anteeksi”.

Lehtiartikkeli, Anna: Menetystä ei ole tarvetta ratkaista eikä surua selittää pois – psykologi kertoo, mikä keskenmenon kokeneen kumppanin tukemisessa on tärkeää.

Lehtiartikkeli, Perhe-Arte: Minulla ei ole teille nyt hyviä uutisia – Miehen näkökulma keskenmenoon.

Lehtiartikkeli, Kotiliesi: Keskenmeno on miehelle yhtä syvä suru kuin naiselle. https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/keskenmeno-on-miehelle-yhta-syva-suru-kuin-naiselle/

Lehtiartikkeli, Yle: Pariskunnan tarina: neljä keskenmenoa reilun vuoden aikana – kukaan hoitajista ei ole kysynyt isältä, miltä hänestä tuntuu.

Lehtiartikkeli, Iltalehti: Mies kirjoitti koskettavasti keskenmenosta: "Kysymys lapsista esitetään väärin".

Lehtiartikkel
i, Yle: Isän suru - Atte Lamminsalo, 29, on kohdannut kaksi keskenmenoa ja haluaa puhua asiasta, joka on monelle tabu

Englanniksi / Resources for Partners in English:

Dad Still Standing -podcast

• Kahden isän podcast, jossa käsitellään raskaudenaikaisia menetyksiä ja lapsen menettämisen aiheuttamaa surua.

Griefcast-podcast

• Jo aiemmin mainittu podcast yleisesti surusta ja läheisen menetyksestä

• Jaksoja, joissa käsitellään raskaudenaikaista menetystä isän näkökulmasta:

Jakso #113 Garret Millerick - keskenmeno, kohdunulkoinen raskaus
Jakso #141 Geoff Norcott - raskaudenaikainen menetys raskausviikolla 34

Guys and Grief -podcast

Dudes and Dads -podcast, 1. kausi, jakso 3: Grieving Dads

• Kahden isän pitämä podcast. Tässä jaksossa kohtukuoleman kautta lapsensa menettänyt podcastin toinen juontaja Andy kertoo menetyksestään ja surutyöstään.

Instagram-tili @Dads Grieve Too

• Tili, jonka tarkoitus on rohkaista raskaudenaikaisen menetyksen kokeneita isiä puhumaan kokemuksistaan avoimesti.

Lehtiartikkeli ja video, Today: One Dad's Mission to Help Men Cope with Pregnancy loss https://www.today.com/parents/fathers-grieve-pregnancy-loss-much-get-no-help-t140765

Eri järjestöjen ja yhdistysten materiaaleja /
Resources by Various Associations and Organisations:

Miscarriage Association

Sands

Tommy’s

Saying Goodbye

BIISILISTA RASKAUDENAIKAISEN MENETYKSEN KOKENEELLE
(koottu Tähti ry:n Instagram-seuraajien vastauksista)

Linkki Spotify-soittolistaan

Jenni Vartiainen - Suru on kunniavieras

Yona - Tähtii ei voi omistaa

Kate Havnevik - Grace

Lista päivitetty tammikuussa 2024.

Kirjat
Puolisolle